Der kan være stor forskel på at lave noget og lære noget. Man lærer sjældent ligeså meget – eller lige så godt – hvis den aktivitet, man laver, ikke giver mening.
På Kvikmarkens Privatskole sætter vi klare mål og rammer for undervisningen og forventninger til eleven. Vi følger aktivt med i forskning om undervisning og læring, og vi uddanner løbende vores lærere. På den måde kan vi tilbyde eleverne solid og meningsfuld undervisning, som udvikler, udfordrer og giver succesoplevelser.
Alle vores lærere er uddannet i målstyret synlig læring, som er en evidensbaseret metode til at opnå højst mulig læring ud fra den enkeltes forudsætninger. Metodens grundprincip er at gøre læringsprocessen tydelig for eleverne og gøre dem bevidste om, hvordan de hver især lærer bedst.
Det gør vi bl.a. ved i begyndelsen af hver time taler vi om, hvad vi skal lære, hvorfor vi skal lære det, hvordan vi skal lære det, hvornår vi er i mål og sætter læringen i kontekst til verden udenfor klasselokalet. Derudover laver alle lærere ugeplaner over undervisningen, og eleverne får løbende feedback og evalueringer, så de altid ved, hvad der er gået godt, hvad der kan være anderledes næste gang, og hvad næste skridt er.
Vi oplever, at den målstyrede synlige læring giver eleverne et større udbytte af læringen, ro i klasserne og lyst til at lære.
På Kvikmarkens Privatskole er ambitionen, at alle skal lære så meget, de kan. Det gælder naturligvis også de voksne.
Som en del af arbejdet med målstyret synlig læring, har vi uddannet to læringsvejledere på skolen og uddanner løbende flere. Læringsvejledernes vigtigste opgave er at hjælpe de andre lærere med hele tiden at udvikle sig som undervisere. Altid med elevernes læring, trivsel og synlige mål for øje.
Vejlederne observerer undervisningen og giver derefter læreren feedback og sparring i forhold til, hvad der virkede godt, hvad der kan forbedres, og hvordan læreren kan lede undervisningen, så eleverne lærer det, de skal.
Hvis en elev har vanskeligheder i dansk eller matematik, kan skolens læsevejledere træde til med ekstra ressourcer og en særligt tilrettelagt indsats i en kortere eller længere periode.
Det kan fx være sparring til elevens lærere, boost-forløb i læsning eller matemaik, støttetimer i klassen eller forløb for elever med ordblindhed.
Det er også læsevejlederne, som gennemfører gruppetest og screener for ordblindhed.
Læsevejlederne har lærerbaggrund og har videreuddannelse som læsevejledere.
Henriette, lærer i 5. og 9. klasse
Både årsplaner og undervisning på Kvikmarkens Privatskole er bygget op efter fem principper for målstyret synlig læring:
Med de fem principper arbejder vi målrettet og systematisk for, at enhver elev kan lære mest muligt – både fagligt og socialt. Alle elever kommer med forskellige forudsætninger, og vi har ingen forventning om, at alle skal lære nøjagtigt det samme.
Til gengæld skal alle elever udvikle sig, udfordres og opleve succeser. Derfor arbejder vi ofte med differentieret undervisning under forskellige vilkår.
Læs mere om differentiering under inklusion eller pædagogik.
Som et eksempel kunne målstyret synlig læring i en matematiktime se sådan ud:
Opsamling: “Sidste gang lærte vi om minusopstillinger”
Mål for dagen: “I dag skal vi finde ud af, hvilke fejltyper, der kan være, når man opstiller minusstykker”
Kontekst: “Det kan du bruge, når du skal handle i en butik”
Kriterier: “1’ere under 1’ere, 10’ere under 10’ere osv.”
Næste skridt: “Hvordan sikrer du, at du regner rigtigt?”
En vigtig del af målstyret synlig læring er evaluering og feedback.
Vi tester løbende alle elever for at afklare, om der er områder, vi særligt skal arbejde med. Hvis en elev har faglige huller, som ikke bliver opdaget, risikerer hun eller han at bære det med sig resten af skoletiden. Det vil vi gerne forebygge.
Vi lader aldrig test stå alene. Til gengæld bruger dem som et nyttigt analyseredskab til løbende at forbedre undervisningen og sikre et højt grundlæggende niveau.
Derudover kan testresultaterne skabe overblik over den enkelte elevs nuværende faglige niveau, vise hvordan eleven har rykket sig siden sidste test og være udgangspunkt for en handleplan for elevens fremtidige faglige udvikling.
Vi bruger ikke tests til at sammenligne eleverne med hinanden, men tager afsæt i resultaterne i samtaler med elever og forældre, når vi skal tale om, hvor eleven er nu, hvor hun eller han skal hen, og hvordan vi sammen bringer eleven i mål.
Kvikmarkens Privatskole er en mindre privatskole i Gladsaxe med to spor og højst 20 elever i hver klasse. Vi vægter trivsel og faglighed lige højt og arbejder med differentieret læring, så den enkelte elev udfordres, udvikler sig og oplever succes.
Kvikmarken 7, 2860 Søborg
[email protected]
tlf. 39 69 63 44
Kvikmarkens Privatskole er en mellemstor privatskole i Gladsaxe med to spor og højst 20 elever i hver klasse. Vi vægter trivsel og faglighed lige højt og arbejder med differentieret læring, så den enkelte elev udfordres, udvikler sig og oplever succes.
Kvikmarken 7, 2860 Søborg
[email protected]
tlf. 39 69 63 44